Brev:
Grød og amning ift. for tidlig født
12. november 2003
Alder:
4 mdr.
Grød og amning ift. for tidlig født
Kære sundhedsplejerske.
Min datter er 4½ måned og er født en måned for tidlig.
Jeg har ammet hende fuldt ud indtil for 1 uge siden, hvor jeg startede på risgrød og ind imellem lidt vælling om aftenen idet hun var begyndt at vågne op om natten, hvilket hun ellers ikke plejer at gøre.
Det at give hende grød, går faktisk fint, og hun åbner for det meste selv munden, når hun ser skeen. Noget af det synker hun, andet spytter hun ud igen. Jeg ammer hende så bagefter for at sikre mig, at hun bliver ordentlig mæt. Hun får indtil videre risgrød til frokosttid (tilbydes amning fra mig) og er efter 5 dages afprøvning af risgrød begyndt på kartoffelmos om aftenen, hvor hun også bliver tilbudt amning bagefter.
Nu er jeg blevet i tvivl om, om det jeg gør er rigtigt. Om jeg er startet for tidlig, og om det er ok at give hende vælling også ift. at hun er født for tidligt? Er det for voldsomt også at give hende vælling? Kl. 19.00 får hun mælk hos mig, og tømmer begge mine bryster, og kl. 20.00 tilbydes hun lidt vælling (hun spiser ofte kun 80 ml vælling), hvorefter hun bliver lagt i seng.
Jeg har tænkt mig at fortsætte med at amme hende indtil hun er ca. 5½-6 måneder. Er det godt nok?
Håber du kan vejlede mig, da det er lidt begrænset her hvor jeg bor.
Venlig hilsen og tak på forhånd.
Anne